اسلامي سازي علوم انساني

آسیب‏شناسی روند اسلامی‏سازی علوم‌انسانی در ایران-بخش دوم؛

موضوع: 
اسلامي سازي علوم انساني

حاشیه‏زنی و تقلیدمحوری به جای فرضیه‏سازی و نظریه‏پردازی/نظام آموزشی برای علوم انسانی اسلامی ساماندهی نشده

نیروی انسانی محقق در علوم انسانی، جسارت علمی لازم برای ورود در عرصه‏های جدید را ندارد و روحیه غالب، حاشیه‏زنی و تقلیدمحوری به جای نظریه‏پردازی است.

گروه علمی «خبرگزاری دانشجو» - ابوالفضل ساجدی؛ این مقاله به آسیب‏شناسی روند اسلامی‏سازی علوم انسانی در ایران می‏پردازد؛ علوم انسانی که ابعاد انسانی آدمی را می‏کاود، برای اسلامی‏سازی به سازوکارهای ویژه‏ای در بعد ساختارهای آموزشی و پژوهشی، نیروی انسانی و تولیدات علمی در این عرصه نیاز دارد که هر سه دارای کاستی‏هایی است.

تعریف علم دینی، مطلع بومی‌سازی علوم انسانی است

موضوع: 
اسلامي سازي علوم انساني
مصاحبه
تاریخ گفتگو: 
بهمن 1392

فرهیختگان/محمد کرم‌پور: در ابتدا باید درباره اصل علم دینی و مولفه‌های آن بحث شود و بعد وارد این مقوله شویم که اگر بخواهیم علوم انسانی را دینی و بومی کنیم، چه گام‌هایی باید برداریم.

آیا علم دینی را می توان با منابع سکولار تولید کرد؟

موضوع: 
اسلامي سازي علوم انساني
مصاحبه
تاریخ گفتگو: 
دى 1392

مسائل علوم انسانی را باید از هم تفکیک کنیم؛ برخی از آن ها که مبتنی بر مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی انحصارگرا و محدود است، قابل پذیرش نیست، اما اموری که بیشتر به بُعد تجربی انسان یا جامعه توجه دارند تا حدودی قابل پذیرش هستند و می توان آن ها را تکمیل کرد./ آن بخش از علوم انسانی که نگاهی صرفاً مادی به انسان و جهان دارد مسلماً ناقص و نپذیرفتنی است و طبیعتاً آن دسته از مبانی هستی شناسی در علوم انسانی که نافی هستی غیرمادی و هر گونه معرفت غیرتجربی است، از نظر علوم انسانی اسلامی مردود خواهد بود.

 

آسیب ‏ شناسى اسلامى ‏سازى علوم انسانى

موضوع: 
اسلامي سازي علوم انساني
محل نشر: 
سایت باشگاه اندیشه

روند اسلامی‏سازی علوم انسانی در ایران دچار آسیب‏هایی است که به رغم دغدغه‏های گوناگون و عزم‏های موجود برای نیل به این هدف، همچنان گام‏های اولیه را طی می‏کند.

تولیدات علمی کشور ما در عرصه علوم انسانی، فاقد روش‏شناسی مناسب است؛ غالبا روش تحقیق به روش تجربی محدود شده و در نگاه رایج نتایج آنها، عینی و قطعی تلقّی می‏شود.

 

ضرورت سالم‌سازی فضای تنفس اجتماعی با علوم انسانی اسلامی

موضوع: 
اسلامي سازي علوم انساني
مصاحبه
تاریخ گفتگو: 
فروردين 1395

رئیس قطب فلسفه دین کشور ضمن بیان شروط تحول محتوایی و روشی در علوم انسانی، این علوم را همچون هوا برای تنفس اجتماعی خواند و بر ضرورت کاربست علوم انسانی اسلامی در جامعه پس از توسعه مناسب آن تأکید کرد.

اسيبهاي اسلامي سازي علوم انساني

موضوع: 
اسلامي سازي علوم انساني
مصاحبه
تاریخ گفتگو: 
مهر 1395

اسلامی سازی علوم انسانی از امور مورد اهتمام فراوان شخصیت های  بزرگ در انقلاب اسلامی بوده است. وکسانی که برای حفظ و پایداری انقلاب و رساندن انقلاب به اهدافش اندیشه های صائبی داشتند از همان ابتدای انقلاب بر اسلامی سازی علوم تأکید کردند و این ضرورت تا انجایی بود که از حوزه علمیه خواستند گامی در این مسیر برداشته شود که با تعطیلی دانشگاه و حوزه همگام بود این کار را به اقای مصباح واگذار کردند و استاد مصباح در این زمینه زحمات فراوان متحمل شدند

بررسی علوم انسانی اسلامی در "خردنامه همشهری"

موضوع: 
اسلامي سازي علوم انساني

شماره 94 فروردین ماه مجله خردنامه همشهری با آثار و گفتارهایی به موضوع علوم انسانی اسلامی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این شماره از خردنامه همشهری در مقاله های مختلفی موضوع علوم انسانی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بعد از سخن سردبیر در گفتگویی با دکتر مهدی گلشنی موضوع آسیب شناسی علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی علوم انسانی اسلامی در "خردنامه همشهری"

موضوع: 
اسلامي سازي علوم انساني

شماره 94 فروردین ماه مجله خردنامه همشهری با آثار و گفتارهایی به موضوع علوم انسانی اسلامی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این شماره از خردنامه همشهری در مقاله های مختلفی موضوع علوم انسانی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بعد از سخن سردبیر در گفتگویی با دکتر مهدی گلشنی موضوع آسیب شناسی علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفته است.

علم دینی با منابع سکولار تولید نمی شود

موضوع: 
اسلامي سازي علوم انساني
مصاحبه
تاریخ گفتگو: 
ارديبهشت 1392

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی: علم دینی با منابع سکولار تولید نمی شود

تحلیل ما‌ از علم دینی در بدو امر باید روشن شود. تا علم دینی برای ما تعریف نشود، نمی‌توانیم وارد بومی‌سازی علوم انسانی شویم. بنابراین در ابتدا باید درباره‌ی اصل علم دینی و مؤلفه‌های آن بحث شود و بعد وارد مقوله بومی سازی و تولی علوم انسانی اسلامی شویم.

 

 

 

 

 

علم دینی یا سکولار ؟ این پرسش همواره از اساسی ترین سوالات حوزه‌ی علوم انسانی بوده است چرا که پیش فرض دینی با سکولار بودن علوم در ماهیت آن تاثیر به سزایی دارد.

صفحه‌ها