خرافات

موفقیت مبلغ در مبارزه با خرافه‌گرایی در دین است

موضوع: 
فلسفه دین و کلام جدید
خرافات
تاریخ گفتگو: 
دى 1391

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام ابوالفضل ساجدی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، پنج‌شنبه صبح در هشتمین نشست تخصصی ائمه جماعات مساجد قم که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: خرافه نوعی ترس نابجا و بیهوده به دلیل اعتقاد به پیوند میان پدیده‌ها محسوب می‌شود و این پیوند در بیشتر مواقع دلیل عقلانی ندارد.
وی افزود: ما به این دلیل که مبنای عقلی برای دین خود قائل هستیم، دین را امری خرافی نمی‌دانیم.

کتاب خرافه و جامعه دینی منتشر شد

موضوع: 
فلسفه دین و کلام جدید
خرافات
تاریخ گفتگو: 
خرداد 1394

کتاب خرافه و جامعه دینی حاصل گفت و گوی سیدرضا کلوری با ابوالفضل ساجدی، ابراهیم فیاض و غلامرضا صدیق اورعی در صدد است تصویری عمیق از نسبت خرافه و دین ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خرافه باوری عامل کژکارکردی است که امروزه نگاه نگران اندیشمندان را به خود می خواند. رواج خرافه اینک به مسأله ای آسیب زا بدل گشته و دلواپسی نخبگان، سیاستگذاران و عالمان در دین را پدید آورده است.

در جامعه دینی، خرافه پیوسته در رصدهای آسیب شناختی است. زیرا با رواج خرافه باوری، باز تولید و کژتابی آموزه های دین و آن گاه بدعت و تحریف بستری فراخ می یابد.

«تلقین» و «خواب دیدن» از دلایل ترویج خرافه در کشورهای اسلامی است

موضوع: 
فلسفه دین و کلام جدید
خرافات
تاریخ گفتگو: 
شهريور 1393

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: یکی از اموری که موجب ترویج خرافه در کشورهای اسلامی می‌شود «خواب دیدن» است که می‌تواند رؤیای صادق یا کاذب باشد اما معمولاً افراد چنین می‌پندارند که خوابشان درست است!

مسائلی که در ماه محرم به ترویج خرافات می‌انجامد/ لزوم برقراری تعادل میان شور و شعور

موضوع: 
فلسفه دین و کلام جدید
خرافات
تاریخ گفتگو: 
آبان 1393

عضو هیأت‌ علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: متأسفانه امروزه برخی فقط به شور و برخی دیگر فقط به شعور توجه دارند در حالی که عدم تعادل میان شور و شعور و عدم تعادل میان بُعد عقلی و احساسی در عزاداری‌ها منجر به ترویج خرافات می‌شود.

«شانس» از کجا نشأت می‌گیرد/ تفاوت قرعه‌کشی و خوش‌شانسی در چیست

موضوع: 
فلسفه دین و کلام جدید
خرافات
تاریخ گفتگو: 
مهر 1393

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: اصطلاح «خوش‌شانسی» به افکار و عقاید انسان وابسته است؛ بعضی از تحقیقات انجام شده در کشورهای غربی نشان می‌دهند افرادی که خود را خوش‌شانس می‌دانند، شانس آنها همان بازخورد افکار و عقایدشان است.

ریشه نگاه خرافی به دین کجاست؟

موضوع: 
فلسفه دین و کلام جدید
خرافات
تاریخ گفتگو: 
شهريور 1393

به گزارش جهان به نقل از فارس؛‌ حجت‌الاسلام ابوالفضل ساجدی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس در خصوص دلایلی که سبب شد تا از قدیم‌الایام بعضی از افراد به طور کلی نگاه خرافی نسبت به دین داشته باشند، گفت: این موضوع ریشه در نگرش‌های دین‌گریزی غرب دارد؛ با توجه به اینکه دین یک روند نزولی در غرب داشت و در دورانی که مسیحیت نیز در قرون وسطی حاکم بود و در بُعد نظری دچار مشکلاتی شد و مورد تحریف قرار گرفته بود تعارضاتی با علم و با نظریات عقلانی پیدا کرد و در عمل، مسیحیت به مبارزه با علم و اندیشمندان پرداختند و یک چهره بسیار منفی از خود

«خرافه‌پرستی» اختصاصی به کشورهای اسلامی ندارد بلکه مردم مناطق مختلف جهان هر یک به نوعی سمت باورهای خرافی حرکت کرده‌اند.

موضوع: 
فلسفه دین و کلام جدید
خرافات

خرافات» جمع کلمه عربی خرافه از ریشه «خرف» به معنای چیدن میوه یا پاییز فرتوت است. شاید از این رو پاییز در عربی، خریف نامگذاری شده است. خرافه نیز مصدر این فعل است. خرافات در معنای لغوی معانی متعدد و متنوع دارد. دهخدا نیز بر این عقیده است که خرافات، موهومات است، در زبان انگلیسی نیز کلمه Superstition به معنای موهوم‌پرستی و خرافات به کار رفته است.

«چشم‌زخم» از خرافه تا واقعیت/ ۸ راهکار برای در امان‌ماندن از چشم‌زخم

موضوع: 
فلسفه دین و کلام جدید
خرافات
تاریخ گفتگو: 
شهريور 1393

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: با توجه به آیات قرآن کریم و روایات اسلامی، «چشم‌زخم» وجود دارد و می‌تواند در افراد تأثیرگذار باشد. برای خنثی‌کردن آثار سوء این موضوع، هشت راهکار ذکر شده است.

حجت‌الاسلام ابوالفضل ساجدی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در ادامه مباحث بررسی خرافات به «چشم‌زخم» اشاره کرد و میزان واقعی‌بودن یا خیالی‌بودن آن را بررسی کرد.

«خرافه‌پرستی» اختصاصی به کشورهای اسلامی ندارد بلکه مردم مناطق مختلف جهان هر یک به نوعی سمت باورهای خرافی حرکت کرده‌اند.

موضوع: 
فلسفه دین و کلام جدید
خرافات
تاریخ گفتگو: 
مهر 1395

خرافات» جمع کلمه عربی خرافه از ریشه «خرف» به معنای چیدن میوه یا پاییز فرتوت است. شاید از این رو پاییز در عربی، خریف نامگذاری شده است. خرافه نیز مصدر این فعل است. خرافات در معنای لغوی معانی متعدد و متنوع دارد. دهخدا نیز بر این عقیده است که خرافات، موهومات است، در زبان انگلیسی نیز کلمه Superstition به معنای موهوم‌پرستی و خرافات به کار رفته است.

چه کنیم گرفتار خرافات نشویم/ نظر آیت‌لله بهجت درباره بیان کرامات اهل‌بیت(ع)

موضوع: 
فلسفه دین و کلام جدید
خرافات
تاریخ گفتگو: 
آبان 1393

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: مرحوم آیت‌الله بهجت نظرشان بر این بود که باید کرامات ائمه(ع) به مردم گفته شود تا متوجه شوند همه چیز امور مادی نیست و عوامل غیبی هم می‌تواند اثرگذار باشند که باید برای مردم بیان شوند.

حجت‌الاسلام ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ما باید در مقام زدودن خرافات در میان مردم باشیم که در غیر این صورت منجر به فاصله گرفتن جوان‌ها از دین خواهد شد به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: آنچه را که اسلام به ما اجازه داده آنها را بگیریم و آنچه را که اسلام نظر قطعی نداده است عمل نکنیم.

صفحه‌ها